|
|
    |
|
|
|
|
|
Predmety,
ktoré pokrýva: |
|
chémia,
geografia, ekológia a environmentalistika |
|
|
|
Veková
kategória žiakov, pre ktorých je projekt urcený: |
|
žiaci
ZŠ a SŠ vo13-19 rokov, jednotlivci alebo skupiny |
|
|
|
Anotácia
projektu: |
|
Chemický
priemysel každodenne ovplyvnuje život každého z
nás a podstatnou mierou zasiahol do vývoja ludskej spolocnosti.
Patrí z základným odvetviam spracovatelského
priemyslu, pricom sa na celosvetovom objeme priemyselnej výroby
podiela 10-15%. Spolu s elektrotechnickým a strojárskym
priemyslom je ukazovatelom ekonomickej vyspelosti jednotlivých
štátov. Hoci rozvoj chémie ako vedy je spojený
až so zaciatkom 18. storocia, náznaky „chemických
výrob“ je možné pozorovat už skôr
(získavanie železa, garbiarstvo, pivovarníctvo). Pociatky
chemického priemyslu ako odvetvia siahajú do 19. storocia,
kedy sa vyrábali anorganické chemikálie zo síry
a soli, organické fermentáciou polnohospodárskych
produktov. Rýchlejší rozvoj chémie zacína
využitím uhlia v organickej chémii zaciatkom 20. storocia.
Zásadný prelom však nastáva transformáciou
východiskových surovín v prospech ropy a zemného
plynu, co spôsobilo štrukturálne zmeny nielen v samotnom
odvetví, ale následne v celom hospodárstve.
Chemický priemysel je moderným a významným
odvetvím aj v slovenskej ekonomike a na celkovej produkcii priemyslu
SR sa podiela 18,5%. Zabezpecuje predovšetkým výrobu
širokého sortimentu rafinérskych a petrochemických
výrobkov, organických medziproduktov, chemických
vláken, gumárenských výrobkov, výrobkov
z plastov a náterových látok. Slovenský chemický
priemysel však prešiel najmä v poslednom období
znacnými transformacnými zmenami, ktoré je potrebné
sledovat. |
|
|
|
Hlavný
ciel: |
|
Zistit
aktuálne rozmiestnenie, výrobné zameranie a výrobné
procesy ako i transformacné zmeny podnikov špecializovaných
na chemickú výrobu. Súcasne zmapovat vlyv jednotlivých
výrob na životné prostredie. |
|
|
|
Vzdelávací
ciel: |
|
Žiaci
získajú informácie o rozšírení
jednotlivých chemických priemyselných odvetví
na Slovensku. (geografické zmapovanie.)
Zhodnotia lokalizacné faktory, výrobné zameranie
a výrobné procesy jednotlivých chemických
podnikov. (chemické zameranie.)
Zároven poukážu na význam a využitie konkrétnych
odvetví chemického priemyslu pre spolocnost a danú
lokalitu. |
|
|
|
Výchovný
ciel: |
|
Žiaci
sa oboznámia s negatívnymi úcinkami chemického
priemyslu na životné prostredie. Zároven však
nadobudnú informácie o snahe rešpektovat environmentálne
zásady jednotlivými chemickými podnikmi a ich zapojenie
sa do environmentálnych projektov. |
|
|
|
Motivácia: |
|
V
bežnom každodennom živote používame ku svojim
cinnostiam velké množstvo predmetov. Vieme však, ktoré
z nich sú výrobkami chemického priemyslu? Vieme,
ktoré z nich sú vyrábané na Slovensku a kde?
Vieme, co je potrebné pre ich zhotovenie a ako sa vôbec vyrábajú?
Co keby sme sa skúsili trochu bližšie pozriet na chemický
priemysel na Slovensku a dostaneme tak odpovede na dané otázky?
Skúsite to s nami? |
|
|
|
Popis
miesta: |
|
územie
Slovenskej republiky, príp. vybraný región Slovenska |
|
|
|
Úlohy
zúcastnených na projekte: |
|
·
zistite aktuálne rozmiestnenie chemických podnikov na Slovensku
· akými procesmi transformácie prešli jednotlivé
podniky?
· ktoré faktory podmienili lokalizáciu chemických
podnikov na daných miestach?
· zistite výrobné zameranie jednotlivých podnikov
a používané výrobné postupy
· zistite smer produkcie vyrábaných výrobkov
· zaujímajte sa environmentálne projekty, ktoré
chemické podniky realizujú |
|
|
|
Zoznam
uvádzajúcej literatúry: |
|
·
MACHO, V., SIVÁKOVÁ, M.: 1996. Chemický priemysel
SR a životné prostredie. Bratislava : ŠPÚ Bratislava,
1996.
· POLLER, S. 1987. Chémia na prahu tretieho tisícrocia.
Bratislava : Smena Bratislava, 1987.
· http://szm.sk/firmy/priemysel/chemicky/
· www.fpv.umb.sk/~melicher/priemysel/priemysel.html
· casopisy Trend, Hospodárske noviny
|
|
|
|
Spôsob
prezentácie výsledkov: |
|
Žiaci
na základe získaných informácií zhotovia
mapu rozmiestnenia chemického priemyslu podla jednotlivých
odvetví. Textovo budú charakterizovat výrobné
zameranie, výrobné postupy a produkty jednotlivých
chemických podnikov. Zhotovia www stránku, ktorá
bude podávat informácie o získaných výsledkoch. |
|
|
|
Uloženie
spracovaných materiálov: |
|
·
žiacke práce budú prezentované na stránkach
projektu
· každá zúcastnená riešitelská
skupina obdrží CD-nosic so všetkými projektami |
|
|
|
|